تحقیقات بازار – عسل

قدمت زنبورعسل در زمین به ۱۵۰ میلیون سال قبل می‌رسد. نشانه‌های فصیلی بسیار زیادی از زنبور عسل کشف شده که معروف‌ترین آنها سنگ‌واره‌ای است با قدمتی در حدود ۴۰ میلیون سال و یک نقاشی روی دیواره غار بیکروب که متعلق به۱۲هزار سال پیش است.

بدین ترتیب عسل و زنبورداری در تاریخ وجود داشته تا اینکه با شروع رنسانس، صنعت زنبورداری هم پیشرفت کرد. در قرن نوزده زنبورداری مدرن نیز به وجود آمد و تقریبا شکل فعلی را به خود گرفت.

تاریخچه عسل در ایران

زنبورداری در ایران نیز سابقه دیرینه دارد و به دوره هخامنشیان می‌رسد. ایرانیان از آن زمان از عسل به عنوان شیرین‌کننده استفاده می‏کردند و زنبورداری یکی از حرفه‌های اصیل و قدیمی آنهاست. اولین نشانه‌ی زنبور عسل در ایران در استان لرستان کشف شد. کشف یک کارد مفرغی با تصویری از زنبور عسل بر روی آن که به ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد، معرف قدمت آشنایی ایرانی‌ها با این حشره مفید است.

تا قبل از سال ۱۳۴۵ اکثر کندوهای کشور سنتی بودند ولی از این سال به بعد و با ورود تکنولوژی صنعتی و کندوهای مدرن و نیز ورود ملکه‌های اصلاح شده از خارج از کشور، زنبورداری سنتی به تدریج به سمت زنبورداری صنعتی پیش رفت.

در حال حاضر حدود ۸۴ درصد از افراد ساکن در شهرهای بزرگ ایران مصرف‌کننده عسل هستند. ۴۰ درصد از مصرف‌کنندگان عسل افراد پرمصرف محسوب می‌شوند که تقریبا هر روز و حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته عسل می‌خورند. حدود ۳۹ درصد تقریبا یک‌بار در هفته یا حداقل دو تا سه بار در ماه مصرف‌کننده هستند. گروه سوم که حدود ۲۱ درصد مصرف‌کنندگان را شامل می‌شود حدودا یک‌بار در ماه یا کمتر از آن عسل مصرف می‌کنند.

 

به نظر می‌رسد مصرف عسل در طبقات بالای جامعه و مرفه بیشتر از اقشار کم‌درآمد جامعه است. با کاهش میزان درآمد مصرف عسل نیز کاهش می‌یابد.

 

صادرات عسل ایران

طی سال‌های اخیر کشورهایی مانند: مالزی، ترکیه، کویت، عراق و… یشترین عمده بازارهای هدف عسل صادراتی ایران بوده‌اند. به طوری که این چند کشور در حدود ۸۵ درصد از عسل صادراتی ایران را خریداری می‌کنند. البته در سال‌های اخیر افزایشصادرات عسل بر شرایط بازار داخلی تاثیر مستقیم داشته است. تا جایی که از سال گذشته تاکنون در برخی اقلام عسل شاهد افزایش ۶۰ درصدی قیمت‌ها بوده‌ایم. امری که به مرور قادر خواهد بود بازار داخلی را با خطر مواجه کرده و ما را در آینده با کمبود این محصول در داخل کشور و افزایش چند برابری قیمت‌ها مواجه سازد.

سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی امر صادرات به دنبال هدفمندسازی صادرات عسل و ایجاد ارزش افزوده بیشتر است.

 

http://www.naschatrading.com

http://www.asalshafa.ir

http://www.hamshahrionline.ir

http://www.uniballfood.com

http://namnak.com